wie zijn wij

Stichting Uruma is een in Nederland gevestigde internationale humanitaire, niet-partijgebonden en niet-gouvernementele organisatie, geregistreerd in Boxtel, Nederland. De organisatie heeft een ANBI-status met het RSIN-nummer: 8567.14.537. De organisatie werkt in naoorlogse Afrikaanse landen, waaronder Burundi en Oeganda, aan het bieden van onderwijs, gezondheidszorg en economische empowerment voor kinderen, jongeren en vrouwen.

Stichting Uruma is een groeiend netwerk van gepassioneerde individuen die basistechnieken gebruiken om programma's te ontwikkelen en te implementeren die het lijden van vrouwen en kinderen die getroffen zijn door oorlog of die in moeilijke omstandigheden leven, helpen verlichten en hen in staat stellen hun volledige potentieel te bereiken.

Onze missie

Het versterken van kwetsbare kinderen en vrouwen in na de oorlog verscheurde gebieden door toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en economische empowerment.

Mondige en zelfredzame bevolking in naoorlogse getroffen gebieden in Afrika.

Historie

Stichting Nederland is in 2017 opgericht door Francine Uwera, een Burundese burgeroorlog-overlevende, die de Burundese nationaliteit had terwijl zij nog asiel zocht in Nederland. Nadat ze politiek asiel had gekregen in Nederland, bleef Francine zich pijnlijk bewust van de vele uitdagingen waarmee kinderen en vrouwen in Burundi en andere Afrikaanse landen werden geconfronteerd, en ze wilde iets doen om een ​​transformerende impact op hen te hebben en hen te helpen de cyclus van ziekten te doorbreken. , onwetendheid en armoede.

Stichting Uruma Country Programs

De organisatie implementeert haar activiteiten in de Oost-Afrikaanse regio in de programmalanden Burundi en Oeganda via een netwerk van gepassioneerde individuen die basistechnieken gebruiken om programma's te ontwikkelen en te implementeren die het lijden helpen verlichten van vrouwen, jongeren en kinderen die getroffen zijn door oorlog of die in moeilijke omstandigheden leven. en om hen in staat te stellen hun volledige potentieel te bereiken. In deze mate heeft Stichting Uruma sinds 2017 tot nu toe ruim 3000 mensen betrokken bij haar programma-activiteiten, zowel in Burundi als in Oeganda.

De organisatie kan nu bogen op een gepassioneerd en actief netwerk van implementatiepartners in zowel de gemeenschap als de onderwijsinstellingen. Het heeft 3 oprichters op het hoofdkantoor in Boxtel, Nederland en 3 vrijwilligers. In Burundi heeft het 6 vrijwilligerspersoneel en in Oeganda tot nu toe 4. Zowel de directeuren in Nederland als het vrijwilligerspersoneel in Europa en Oost-Afrika zijn goed opgeleide, bekwame, getalenteerde en zeer energieke mensen met een sterke basis op het gebied van arbeidsethos. en verantwoordelijkheid.

De organisatie begon haar actieve activiteiten in 2018, met een behoeftenanalyse uitgevoerd in de subregio Busoga in het oostelijke deel van Oeganda, onder leiding van Moses Kintu, secretaris van het bestuur van Stichting Uruma en daarna, met steun van Jose Van Gool – Familie heeft de organisatie een schenking gedaan van schoolmateriaal aan de Buwagi Primary School in de provincie Buzaya in het Kamuli-district, Oeganda.

Stichting Uruma Uganda heeft schoolmateriaal, voedsel en kleding gedoneerd aan een weeshuis in Guma Na Yesu Ministries, Kimaka in het Mbarara district, Oeganda. Stichting Uruma heeft in samenwerking met Students for Global Democracy Uganda ook voedsel gedoneerd aan Christian Restoration Outreach, een outreachcentrum voor straatkinderen in de districten Mbale en Jinja. In februari 2020 bracht Stichting Uruma Uganda een bezoek aan Ester Kindergaten, een afgelegen en verarmde kindergaten in de landingsplaats van Bukakata aan de Masaka-weg.

Het doel van het bezoek was om erachter te komen wat er nodig was om de kleuterschool te helpen ontwikkelen. In juli 2020 heeft Stichting Uruma Burundi, met steun van Jumbo Supermarkt Boxtel, Nederland, contact opgenomen met de slachtoffers van overstromingen in Burundi. Ruim 200 gezinnen die tijdelijk in Gatumba kampeerden, ontvingen een donatie van wasmiddel. In totaal werden 2000 mensen getroffen door de hevige regenval in de buurt van het Tanganyikameer. In september 2020 heeft Stichting Uruma Burundi met een genereuze donatie van Jose van Gool – Familie, Nederland, opnieuw contact opgenomen met een andere groep van 400 slachtoffers van de overstroming van het Tanganyikameer in Burundi met een donatie van wasmiddel en kleding in de Kinyinya-wijk in de Gatumba-zone in Bujumbura, Burundi.

steun Stichting uruma met een donatie